Hoppa till sidans innehåll
Foto: Martin Henriksson/VSK Bandy Olle Wiberg har bland annat coachat VSK till två raka SM-guld. Numera är han även förbundskapten för damlandslaget.

Signerat Einarsson: Tränarkometens tankar om framgång

20 MAJ 2020 11:57
Så här skall svensk bandy utvecklas. I en artikelserie ger ett antal personer sin syn på träning. Ta del av Christoffer Edlund, Olle Wiberg och Mattias Johanssons tankar på svenskbandy.se.
  • Uppdaterad: 20 MAJ 2020 11:57

I en lång intervju med Agne Bergvall under ”Signerat Einarsson” den 9 maj sa fysgurun Agne Bergvall bland annat att över tid tappas det mer och mer i grundkondition, det trendiga gymmet har trängt undan den ibland monotona uthållighetsträningen

TILL INTERVJUN MED AGNE BERGVALL >>  
  

Här följer några intervjuer som uppföljning.

Först ut är skyttekungen, trettiotreårige, Chrille Edlund, 87 landskamper, nyligen hemkommen från sin andra sejour i ryska storlaget HK Jenisej.

Hur skall vi komma ifatt Ryssland?

– Som individer och som lag komma väl förberedda, när vi förlorat med a-landslaget mot Ryssland har det ofta varit med uddamålet, säger Chrille Edlund i sin första kommentar.

Nu avsåg jag inte endast seniorlandslaget utan vill erinra om att i Mini-World cup (16 år) är ryssarnas överlägsenhet förkrossande, killarnas finalförluster i VM för 17 och 21 var totalt 14-3.

– Se till att vi har en strukturerad ungdomsverksamhet, där det finns en röd tråd, där momentet att ha roligt inte tappas bort och det från och med 17-årsåldern blir riktigt seriöst över det.

Men i dagens bandydebatt om att inte spela VM verkar det vara ett obekant klubbegrepp att satsa

– Jag kan bara tala för mig själv, för mig finns både en glädje och stolthet att vara med. Jag vill spela VM i den fantastiska hallen i Irkutsk i oktober, säger Chrille Edlund med eftertryck.


Edlund jublar efter ett av sina VM-mål i Vänersborg 2019. Foto: Romus Ramström

– Däremot vore det bättre att ifrågasätta spelplatsen Syktyvkar utomhus i april 2021. Var det inte sagt att VM alltid skulle äga rum inomhus, blir ”avslutningsskottet” från den skicklige vinkelskytten.

Per-Anders Gustafsson, kan sin bandyfysiologi, den ende som kan utmana honom är landslagets Per Karlsson, fystränaren och osteupaten som har bortåt tio års universitetsstudier i USA och Sverige bakom sig. Eftersom ”PK” följer Thomas Dennerby oavsett VM i fotboll för tjejer, blir det en annan Per.

– Vi måste lita på våra tränare så vi åter blir konkurrenskraftiga internationellt, ber att få återkomma till deras viktiga roll.

– Vi vet från spelare som varit i Ryssland att deras syreupptagningsträning även utanför isen, -springer mera- är omfattande, Jenisejs ”järnveckorsträning” sommartid i Trollhättan är beryktade.

Kanske skulle populariseras som Coronaträning?

-– Idrottsplatsen skogen har fått ett nytt ansikte. Mer syreupptagningsträning innebär inte mindre benstyrka.

– På tal om benstyrka hoppas jag att vi inte bara tränar det maxexplosiva, utan styrka som varar över 90 minuter. Som bekant avgörs matcherna både nationellt och internationellt den sista kvarten.

– Pulseras vår träning över tiden, kör riktigt hårt -lättar på trycket-och sen upp på en än högre nivå. Sker det med modell 2 - 1 eller 3 - 1 i pulseringen?

Är det dags att uppgradera tränarnas betydelse?

– När vi funderar, debatterar om utveckling har vi hamnat i enbart valet av spelare för att ett lag en förening skall kunna ta sig upp en nivå. Exempelvis steget från bottenlag till mittenlag eller från kvartsfinal till semifinal, vi kanske skulle ha större fokus på tränarmaterialet än att alltid prata om spelarmaterialet.

– Bland alla uppgifter som ligger på oss måste vi fundera över hur vi stimulerar våra tränare så vi åter kan bli världsmästare, våra klubblagstränare är ändå dem som skall svara för den kontinuerliga utvecklingsprocessen. Landslagssamlingarna skall ge extra stimulans och höja ribban i vår satsning såväl kollektivt som individuellt.

Bjussar tränarna på information, kunskap mellan varandra - typ hur de som lyckas gör?

– Det är kanske också viktigt att våga tala om det mindre lyckosamma träningsvalet och inriktningslinjen. Kanske är det så att Jocke Forslunds syn på svårigheten att hantera dubbla rollen förbundskapten och klubbtränare speglar att den öppenhet vi hade i bandyn delvis försvunnit. Det senare skall jämföras med vad exempelvis handbollen levt med under flera år.

Olle Wiberg,31, purfärsk ny förbundskapten för damer, dubbel SM-mästartränare med Västerås SK. En av svensk bandys unga tränarkometer

– Ska vi fortsätta att slå ryssarna på damsidan behöver vi fortsätta att jobba hårt för att låta bollen gå och inte ge dom möjlighet att hålla ihop sin ofta kompakta och tuffa defensiv. På killsidan är nyckeln att fortsätta och skapa hårt arbetande spelare som orkar möta ryssarnas tempo. För rent taktiskt ligger vi i framkant!

– För att vinna avgörande matcher krävs det vältränade spelare som inte bara är starka utan framförallt uthålliga.

– En stor utmaning som vi tränare brottas med är att man inte hinner träna på det man önskar på isen, då vi inte har istider som räcker till. En lösning jag ser och som vi ska jobba hårt med tillsammans är att skapa maximal prestation vid varje träningstillfälle och lägga mer tid på teori/taktik vid sidan av isen och därigenom använda istiden till att kunna bedriva fartfylld träning som gör oss starka och uthålliga på isen.

Det låter som ljuv musik

– Våra stora antagonister har längre tid på sig än oss, med träning på is och då gäller att vi utnyttjar passen till max och minskar den ”stående” tiden.

– Vi mår bra av att köra hårt och rätt, samt vila bra emellan passen. På isen skall vi utnyttja tiden och vara effektiva. Många lägger tid på att förklara övningar på isen och äta bort en stor del av tiden. När vi är på isen är det fart och kamp som gäller, även här utmana normen och lägg grundspelet åt sidan för att fokusera på individen under vissa träningspass.

– Våga bryta normen och jobba mer med kollektiv fys även vid sidan av ispassen under säsong för att fortsätta bygga och underhålla fysiken. Många glömmer att fysen är lika viktig under säsong som off- season.  Ha koll på spelarnas mående och bygg träningsperioder utifrån detta, då kommer spelarna att hela tiden ligga på rätt nivå i sin träning och minska skador och därmed få utvecklas i sin träning.

– Moderna metoder (ex XPS) finns för att på enkelt sätt hålla koll på spelarna. Då finns kunskap om när man kan lägga in extra pass och vilka perioder det är lämpligt att jobba lugnare.

Hur kommenterar du tjejernas sämre fysiska status vid exempelvis 17-årsåldern

– Många killar har i yngre år haft bättre förutsättningar i bandyn för att driva kollektiv fysträning, detta behöver man satsa ännu mer på framöver för tjejer. Samt även våga att bygga träningsgrupper med tjejer och killar ihop där man utmanar varandra, men med tydliga testresultat som bas för individuella program.

– Att ställa samma krav på tjejer som killar vad gäller kravbild är något som tagit fler topplag längre fram i sin träning

Är du ensam i dambandykretsar med dessa tankegångar?

– Det finns många klubbar som jobbar med nya givar, på ett nytt och kreativt sätt, både med fysen och isträningen. I VSK hade vi turen att tjejerna anammade det nya sättet inte minst med att tävla även under träning.

– Vi måste våga utmana gamla etablerade normer om hur mycket du kan och bör träna.

Mattias Johansson, 28, en annan ung tränarkomet och spelare i Frillesås BK. Har lyckats att två år i rad rädda elitseriekontraktet, en prestation som är värd sin reflektion.

När vi får kontakt sitter han och tittar på dokumentären, ”The Last Dance” om Michael Jordan

– En måste få lite input, förklarar han.

Jag har absolut inte frågat om varför.

Tyvärr sker denna intervju endast på telefon. Skulle vilja fördjupat den med att även läst av kroppsspråket på denne småklurige ättling till Mr Frillesås själv, ”Grönsakshandlaren Erland Johansson ”. Apropå småklurigheternas rike.

– Som spelare i 15-,17-,19- och 23-landslagen var jag bara med om att förlora en match. Vi var så vältränade och fysiskt överlägsna ryssarna. När vi förlorade i 23-landslaget var det i en snömatch och vi fick storstryk. Vi såg bara hinder medan ryssarna var påkopplade med ett ”nu dj-r skall vi visa”.

Vi kan inte låta bli att fråga vilka de andra spelarna var och då rullar de fram som på ett pärlband;

– Erik Rosengren, Max Eriksson, Tim Persson, Jesper Jonsson, Emil Wiklund, kom med först vid 19, Robin Lundquist, Simon Jansson osv

Sen kommer Mattias Johansson in på att ryssarna vågar satsa.

– Efter en tung förlustperiod i vintras fick vi en ryss som gav vårt lag självförtroende. Varför är vi så rädda för att sätta ribban högt, bättre att utmana om det rätt blir en kraschlandning.

Hur många procent kan vi effektivitetshöja träningen?

– 25-30 procent, allra mest i förberedelserna inför träning genom att läsa in sig på träningen, men också på isen allt från bollarna på rätt ställe till vattenflaskorna. Spela mycket ger mest. Stå still på träningarna måste tillhöra en förgången tid.

Halvhögt, eventuellt som snack med sig själv, hör jag något om att det jagas istid. Apropå olika förutsättningar.

– Bandy är en uthållighetssport, vi måste våga bli trötta på träning, utmana gränserna, när vi blir trötta och inte syresätter hjärnan längre blir inte besluten kloka, det blir felbeslut.

Samtidigt hör vi på TV att en amerikansk forskare har ”kommit på” att med en bra tränad kropp blir hjärnan så mycket bättre på att ta beslut …har forskaren varit på Sjöaremossen?

När vi kommer in på spelet tror Frillesåstränaren, som nu skall börja sin femte säsong som tränare, att ryssarna är mer lösningsorienterade än vi, ”de tror fullt och fast på sitt mindset”.

– Vågar flippa på en liten yta, med tre motspelare vänder de inte ur, riskminimera existerar inte.

Har gjort tio år som elitspelare. I IFK Kungälv under fem år, Villa BK i tre år och nu två år i moderföreningen Frillesås BK.

Tränarmotto: ”Alla gör sitt bästa”

Skribent: Curt Einarsson, på landslagskommitténs uppdrag

Bandy på Twitter

                    

Postadress:
Svenska Bandyförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
Fax: 086996340
E-post: [saknas] Information

Se all info

 


Corona RF