Hoppa till sidans innehåll
Foto: Lars Gimbring

Succé för Skridskokul och Bandykul i Östersund

02 JAN 2019 18:12
Skridskokul och Bandykul fortsätter att växa över hela landet och våra engagerade föreningar välkomnar och utbildar flera tusen barn varje säsong. En förening som på kort tid utvecklat sin verksamhet är Östersund Bandy.
  • Skapad: 02 JAN 2019 18:12

Skridskokul är ett välkänt koncept inom svensk bandy. Med fokus på lek och glädje får barn över hela Sverige möjligheten att lära sig åka skridskor och sedan starten har Skridskokul växt för varje säsong, idag står över 50 föreningar som arrangörer. Utifrån sina egna förutsättningar utbildar dessa föreningar flera tusen barn med hjälp av ideella arbetskrafter och duktiga ledare.

– Det är fantastisk att följa föreningarna som arbetar med Skridskokul och Bandykul! Alla arbetar stenhårt med att erbjuda en inkluderande och utvecklande verksamhet med fokus på lek och glädje. Centralt arbetar vi kontinuerligt med att utveckla koncepten tillsammans med våra partners och i enlighet med bland annat Strategi 2025, säger Johan Eriksson projektledare för barn- och ungdomsbandy på Svenska Bandyförbundet. 

Inför säsongen 17/18 presenterades konceptet Bandykul som syftar till att vara det naturliga steget från Skridskokul där barn ges möjlighet att testa på att spela bandy. Flera föreningar arbetar idag med båda koncepten och nya föreningar tillkommer varje säsong. Östersund Bandy är en förening som inför den nuvarande säsongen valde att satsa på både Skridskokul och Bandykul.

Hur gick era tankar inför säsongen gällande Skridskokul och Bandykul?

– Våra tankar i stort inför säsongen är att vi behöver fler barn och ungdomar som spelar bandy. Som förening behöver vi ha fler ungdomslag än vi haft senaste åren för att överleva. Bandykul och skridskokul är den naturliga vägen att gå för att få tillväxt. Karl Axel Jonsson från Distrikt nord besökte oss i september och vi diskuterade kring hans erfarenheter om Skridskokul och bandykul. Karl Axel pratade om hur han själv har arbetat med en förening i Göteborg för att locka barn och unga. Därefter börjar vi spåna på vad vi tror krävs för att lyckas få upp deltagarantalet. Vi bestämde oss för att försöka göra deltagandet gratis, inklusive startpaketen. Detta för att göra bandyn tillgänglig för alla. Tack vare vår sponsor Engcon gick det ihop ekonomiskt och vi fick 80 anmälningar den första veckan, säger Pontus Magnusson, ordförande i Östersund Bandy.


Foto: Lars Gimbring

Hur ser er organisation runt arrangemangen ut? Hur många anmälda deltagare har ni?

– Vi har fem grupper med 2 ledare i varje grupp som är med på isen. Utöver det är vi cirka 3–5 personer utanför isen som sköter anmälningar, avprickning och annat. Vi har dessutom 1–2 personer i vårt Café och 1 person som erbjuder slipning av skridskor. Så totalt är vi cirka 15–18 personer som arbetar med Skridskokul och Bandykul. Vårt motto är ju fler desto bättre, om det så är någon som bara kan vara med en gång per säsong så välkomnar vi det.

– Vi har haft 209 stycken barn som testat på skridsko och bandy hos oss. Vi har ett snitt på runt 150 barn per träff.

Vad har ni för upplägg under Skridskokul och Bandykul?

– Vi har delat in Bandykul i två grupper och Skridskokul i tre grupper med cirka 30 barn per grupp. Dessa grupper har justerats efter barnets kunskapsnivå och egna önskemål. I Skridskokul kör vi uteslutande lekar och skridskobanor utan klubba och boll. I Bandykul kör vi skridskobanor med klubba och boll, sedan brukar det avslutas med smålagsspel.

– Det som vi också fokuserat på är att få föräldrarna att trivas. Vår fantastiska cafépersonal bjuder på gratis kaffe och kaka, tack vare våra sponsorer, så föräldrarna kan sitta på vårt café och värma sig med en kopp kaffe medan barnen leker på bandyplanen. Efteråt bjuder vi alla barn på frukt, också tack vare en sponsor.


Foto: Lars Gimbring

Vad har ni för målsättningar?

– Målsättningen för deltagarantalet var att slå fjolårets deltagarantal, vilket var cirka 60 barn. Den siffran fick vi öka på redan en vecka efter vi öppnat anmälningen. Därefter har vi ökat siffran flera gånger och till slut bestämde vi oss för att inte ha en siffra.

– Målsättningen i det längre loppet var att starta ett nytt lag till nästa säsong. Den målsättning har vi redan nått, då vi startat ett mixat flick- och pojklag med de från Bandykul som varit intresserad. Laget har dessutom redan spelat sitt första poolspel!
Vi har höjt vår målsättning ytterligare och siktar på att få till två nya lag till nästa säsong, men även det målet är på väg att ändras till tre lag.

Vilka är era främsta framgångsfaktorer?

– Det är flera faktorer som är beroende av varandra. Vi har besökt skolor och nått ut till nästan 500 barn på det sättet. Vi har fantastiska sponsorer som gjort det möjligt för oss att ha Bandykul och Skridskokul gratis. Vi har marknadsfört oss genom reklam på sociala medier, som är ett otroligt effektivt sätt att nå rätt målgrupp. Vi har fenomenala ledare.
Vi ska genomföra en enkät senare under säsongen som deltagarnas föräldrar ska få svara på. Efter att vi analyserat enkäten kommer vi säkert kunna se vad som varit vår främsta framgångsfaktor.

Har du några avslutande tankar?

– En tanke som slagit mig är att om vi kan lyckas med att ha så många deltagare, helt ideellt och med begränsade resurser i en stad utan betydande bandykultur, så borde de flesta föreningar i Sverige lyckas med det. Speciellt elitklubbarna. Det behövs för bandysveriges framtid.


Foto: Lars Gimbring

Vi delar gärna med oss av våra idéer och tankar så andra föreningar är välkomna att slå mig en signal.

Pontus Magnusson, ordförande Östersund Bandy, 070-241 44 35

Läs mer och se på vilka föreningar som arrangerar Skridskokul på skridskokul.se >> 

Skribent: Johan Eriksson
Partnersnurra 20190214

Bandy på Twitter

                    

Postadress:
Svenska Bandyförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Idrottens Hus, Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996000
Fax: 086996340
E-post: This is a mailto link

Se all info